از لحاظ روانی برای لاغرشدن آماده اید؟ | چاقی

مجموعه: زیبایی اندام

 

 

 

درصد موفقیت واسه لا غر شدن بستگی به اندازه آمادگی واسه مواجه شدن با این مقابله داره.کم کردن وزن یه جور مقابله س و نیاز به زور و تعهد داره؛ اون طور که بعضی از مردم که مجبور به این کار هستن به این مطلب به طور کاملً میدونن. درصورتی که عوامل دیگری چون استرس، کمبود زمان یا ناتوانیای جسمی که دلیل محدودیت در فعالیت می شن، وجود دارا باشن مقابله شما بیشتر از قبل مشکل می شه.

 

کم کردن وزن لازمه صرف انرژی جسمی و ذهنیه. اگه می خواین در این کار موفق شید، یهویی وارد این معرکه نشید. شما نیازمندید که زور و تعهدی در این مورد واسه خود به وجود بیارین. بخشی از این آمادگی نیازمند اینه که بدونیم چه وقتی واسه شروع این کار مناسبه.

 

دکتر دونالد هنسراد – متخصص پیشگیری و تغذیه در کلینیک مایو – میگه: «کم کردن وزن یه جور مقابله س و نیاز به زور و تعهد داره؛ اون طور که بعضی از مردم که مجبور به این کار هستن به این مطلب به طور کاملً میدونن. درصورتی که عوامل دیگری چون استرس، کمبود زمان یا ناتوانیای جسمی که دلیل محدودیت در فعالیت می شن، وجود دارا باشن مقابله شما بیشتر از قبل مشکل می شه.»

 

درصد موفقیت شما بستگی به اندازه آمادگی تون واسه مواجه شدن با این مقابله داره.

 

جواب به این پرسشا می تونه به شما در قضاوت اینکه واسه لاغرشدن آماده اید یا خیر کمک کنه:

 

۱- در شما این انگیزه هست که وضعیت و عادات درازمدت زندگی خود رو که لازمه اونم خوردن غذاهای سالم و ورزش بیشتره، تغییر بدین؟

 

شناخت اینکه شما نیاز به اینجور تغییراتی دارین، اولین قدم مثبته. از این گذشته توانایی رویارویی شما با این مقابله هم نیاز به بررسی دقیق داره.

 

 

۲- حالا و در طول چند ماه، چه تحولاتی قراره در زندگی شما به وقوع ملحق شن؟

 

اگه به وسیله مشکلات بزرگی که ممکنه در روابط خصوصی شغلی یا مالی شما پیش بیاد، پریشون شید در این مقابله شکست می خورین. اگه نیازه، قبل از شروع ورزش به زندگی خود آرامش لازم رو بدین، عادات زندگی خود رو درصورتی تغییر بدین که نیاز به داشتن یه وزن مناسب جزو بقیه اولویتای اصلی زندگی تون باشه.

 

 

۳- واقعاً فکر می کنین که لاغرشدن باید به آرومی و با حفظ سلامتی در حد بالا انجام گیرد؟

 

اگه لاغرشدن به طور نسبی آهسته انجام بشه روشی ایمن، سالم و موثر در درازمدته. هدف شما باید این باشه که هر هفته به اندازه تقریباً نیم تا یه کیلوگرم از وزن خود کم کنین.

امکان داره که این آهسته کاری واسه جامعه سریع امروزی مشکل و دردناک باشه، اما اگه هدفتون بالابردن سلامتی در درازمدته، سرعت، خیلی اهمیتی نداره.

 

 

۴- فکر می کنین که توانایی تغییر عادات غذاخوردن خود رو دارین؟

 

هرکسی روشای خاص ای رو واسه مقابله ای که حتی ممکنه در کوتاه مدت به شکست انجامد، در بعضی از برنامه های تنظیم وزن خود داره. اما این تنها شامل نوع غذاهایی که می خورید نمی شه، بلکه ممکنه شامل زمان، مکان و چگونگی خوردن غذاها هم شه. یه برنامه خوب واسه کم کردن وزن به شما کمک می کنه تا تمایلات شما رو به غذاهایی که ممکنه دلیل پرخوری شما شه، شناخته و در حذف اونا بکوشید.

 

 

۵- خونواده و دوستان شما یا هر دو به تلاش شما واسه لاغر شدن کمک می کنن؟

 

اگه کسی که در حاشیه موضوع قرار داره به شما کمک کنه، به طور کاملً به نفعتونه. وگرنه پیوستن خود رو به گروهی که شما رو پشتیبانی می کنن بررسی کنین. (البته در ایران از گروه های هم هدف واسه روحیه دادن جهت انجام کارای سخت خبری نیس. اما می تونین به فکر تشکیل گروهی مثل این باشین.)

 

 

۶- تمایل دارین که راه هایی واسه فعالیت بدنی بیشتر خود پیدا کنین؟

 

فعالیت بیشتر و موندگاری اون واسه لاغرشدن لازمه؛ با این کار شما احساس و انرژی بهتری در خود پیدا می کنه.

 

 

۷- نسبت به هدف خود درباره لاغرشدن واقع بین هستین؟

 

یادتون باشه که اگه اضافه وزن دارین یا چاقید، کم کردن وزن حتی به اندازه ۵ تا ۱۰ درصد نتیجه اش واسه شما سلامتیه. از کم، مثلاً در اول با دو تا چهار کیلوگرم (به طور تقریبی) در ماه شروع کنین. فقط با این هدف که بتونین لباسای تنگ بپوشید، نباید از حالا شروع کنین. اول از دکتر خود سوال کنین که چقدر کم کردن وزن به سلامتی شما آسیب نمی زنه.

 

 

۸- تمایل دارین که اندازه خوردن، مدت فعالیتای بدنی و زمان انجام فعالیت بیشتر خود رو ثبت کنین؟

 

ثبت و نگهداری این سوابق باعث بالابردن شانس موفقیت شما می شه. با اینکه در مرحله اول این موضوع وقت گیره و کوششاتون هم در این مدت کاهش پیدا می کنه، ولی در آخر به عادات سالم خو می کنین.

این دلیل حیرت زدگی و خوشحالی شما می شه که بدین وسیله پیگیری و پیشرفت در کار خود داشته باشین.

 

۹- تمایل دارین که موفقیتا و شکسته های گذشته خود رو در لاغرکردن جست و جو کرده و با نگاه به بقیه مسایل زندگی خود، انگیزه مقابله و از راه سر برداشتن مشکلات رو تا موفقیت بررسی کنین؟

 

ترک عادت سخت و لازمه زمان و کوششه با مشکلات سد راه خود مقابله کنین و اونا رو از پیش پای خود وردارین.

 

 

۱۰- فکر می کنین که تغییر عادات خوردن و ورزشتان یه تجربه لذت بخش و مثبته؟

 

کم کردن وزن و موندگاری اون نیازمند صبر و کار سخته، شما آثار اونو در کوتاه مدت و درازمدت تجربه می کنین. عادت به خوردن غذاهای مغذی بیشتر و افزایش فعالیت، به زودی در شما احساس خوبی به وجود میاره که مهم تر از همه، منافع اون واسه سلامتی شما در آینده س.

 

۱۱- دچار ناراحتیای گوارشی یا مشکلات احساسی هستین که قبل از شروع به کم کردن وزن نیاز به کمک گرفتن داشته باشین؟

 

اگه تمایل به خوردن افراطی، به کار گیری مسهل یا گرسنگی شدید دارین، واسه انجام تمرینات ورزشی باید فعالیت فکری و فیزیکی بیشتری بکنین. درصورتی که دچار افسردگی یا اضطراب هستین، نیاز به کمک متخصص دارین.

 

 

۱۲- فکر می کنین که به دست آوردن وزن مناسب و موندگاری اون یه جریان طولانی واسه تموم عمره که اینم لازمه تغییردادن عادات خوردن، زندگی و اندازه فعالیتای بدنی شما هستش؟ شما آماده اید که واسه خود اینجور شرایطی آماده کنین؟

 

داشتن وزن مناسب و موندگاری این وزن جریانی طولانی واسه تموم مدت زندگی و لازمه اون تلاش و کوششه.

اگه جواب شما به تموم پرسشا مثبت باشه، پس شما آمادگی لازم رو واسه لاغرشدن دائمی و تغییر الگوهای زندگی خود دارین.

درصورتی که به یک یا چند سوال، جواب خیر دادین، پس شما آمادگی لازم رو ندارین و شناخت این موضوع خوبه. درمورد عواملی که بازدارنده شمان و چگونگی رویارویی با اونا، تحقیق و بررسی کنین. در مواردی ممکنه که فقط مشکل وقتی داشته باشین. شما ممکنه نیازمند کار روی مسائلی مثل احساستون واسه لاغرشدن یا تمایلتان به تنظیم یه برنامه واسه دگرگونیای دائم در زندگی خود باشین.

 

شما این امکان رو دارین که تغییرات لازم رو به تنهایی در زندگی خود به وجود بیارین یا ممکنه نیازمند کمک گرفتن از دکتر یا متخصص تغذیه باشین. دکتر هنسراد این طور ادامه میده: «به خودتون درباره کم کردن موفقیت آمیز وزن و موندگاری اون آموزش بدین؛ این می تونه شروعی واسه شما باشین.» واسه نمونه درباره تغییرات در رژیم غذایی موردنیاز واسه کم کردن وزن، بیشتر بیاموزید. هم اینکه دکتر هتسراد میگه که برنامه ای که پایه و اساسش بر عادتا باشه، می تونه کمکی واسه کنترل استرسا یا بقیه مشکلات زندگی که قبل از شروع به کم کردن وزن به اون نیازمندید رو واسه شما آماده کنه. اگه واسه لاغرشدن آماده اید، یادتون باشه که راهی طولانی پیش روی شماس. دکتر هنسراد اضافه می کنه: «فعالیت بیشتری داشته باشین و تغییراتی هم در رژیم غذایی خود اعمال کنین؛ اما این اعمال رو نه در کوتاه مدت و نه به عنوان کاری سخت و خسته کننده انجام بدین، بلکه به عنوان تغییراتی لذتبخش در الگوهای زندگی که به طور بی اندازه بر اون اصرار می کنین.»

منبعmayoclinic.com

.

منبع :

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*